Anasayfa + Tasarım + Haberler
Haberler
IKEA’ya dair bilmedikleriniz...

Hikayemiz 1956 yılında İsveç’te, karlı bir kış gününde başlar. Müşteriye teslim edilmesi gereken kolinin bir türlü bagaja sığmaması üzerine genç adam bağırır: “Sökün ayaklarını şu allahın belası masanın! ” Bu sözler, IKEA’nın ilk tasarımcısı Gillis Lundgrend’e aittir ve mobilya sektöründeki bir devrimin ilk kıvılcımı olacaktır. Lundgrend’in patronu Ingvar Kamprad bu pratik çözümü duyunca, kafasında bir ampulün yandığını hisseder. Ve bugünkü dev IKEA’nın genel stratejisi belirlenmiş olur: Müşterinin evinde monte edebileceği mobilyalar, yassı koliler...

  • “IKEA”nın açılımı; kurucusu Ingvar Kamprad’ın adının ve soyadının ilk harfleri ile, dünyaya geldiği köyün (Agunnaryd) ve çiftliğin (Elmtaryd) baş harfleridir.

  • Marka, 1943 yılında tescil ettirilmiş ve 1947’de de mobilya üretimine başlanmış. Dört yıl sonra da, bugünlerde pek meşhur olan ilk IKEA kataloğu basılmış.

  • IKEA’nın tasarım felsefesi şöyle özetlenebilir: “Güzel görünen birşeyi 2000 $’a imal etmek sıkıcıdır; 20 $’a imal etmek ise devrimdir.” IKEA tasarımcıları, her ürün için önceden belirlenen bir bütçe üzerinden tasarım yapıyorlar.

  • Ikea’nın kurucusu Ingvar Kamprad dünyanın en zenginleri sıralamasında ilk 15’te yer alıyor. Hatta, bir İsveç dergisinin yaptığı araştırmaya göre servetinin Bill Gates’i bile geçtiği açıklanmış, ancak bu haber daha sonra Reuters tarafından yalanlanmıştı. Kambrad, komşuları arasında ünlü Formula 1 pilotu Michael Schumacher’in de bulunduğu İsviçre’de yaşıyor. Bu kadar büyük bir serveti olmasına rağmen, halk otobüslerine biniyor, hatta indirimli kart kullanıyor.

  • IKEA’nın mavi zemin üzerine altın sarısı logosu İsveç bayrağının renklerini taşıyor. Sadece bu kadar da değil! Banyo ürünlerine Norveç göllerinin isimleri, mutfaklara İsveç erkek isimleri, odalara İsveç kız isimleri, yataklara ise İsveç kentlerinin adları veriliyor.

  • Firmanın bugün 33 ülkede 213 satış noktası bulunuyor.

  • IKEA, geçen sene 145 milyon adet (ki dünya üzerinde basılan İncil sayısının da üstünde) kataloğunu ücretsiz olarak tüketicilere dağıtmış ve -haliyle- mağazalarını 400 milyonu aşkın kişi ziyaret etmiş.

  • Efsaneden nasibini sinema sektörü de aldı ve iki kült bir araya geldi: IKEA ve Fight Club. Tüketim kültürünün baştan sona eleştirildiği filmin bir sahnesinde, Edward Norton’un canlandırdığı karakter kendisinden ve evinden bahseder: “Tıpkı diğerleri gibi, IKEA’nın kışkırtıcı içgüdüsünün kölesi olmaya başladım. Zekice tasarlanmış bir şey gördüğümde, örneğin ying-yang desenli bir kahve masası, dayanamıyorum ve ona sahip olmam gerektiğini düşünüyorum. Katalogların sayfalarına gömülüyorum ve beni en iyi yansıtacak yemek odası setinin ne olacağına merakla bakıyorum.” Malum karakter, filmin sonunda materyal dünyaya olan bağlılığından dolayı “IKEA-boy” yakıştırmasına maruz kalır.

  • IKEA, ürünleri kadar reklam kampanyalarıyla da dünya çapında olay yaratıyor. Mafya kılıklı adamların evleri basıp, insanları zorla IKEA’ya gitmeye zorladığı, gay çiftlerin kullanıldığı filmler... Yeterince çarpıcı değil mi?

  • IKEA , ‘aynılaşmaya ittiği için’ eleştiriler de alır zaman zaman. Giderek bir salgın haline gelmesiyle, artık her evin bir IKEA evi olmaya başlamasına ve farklılık taşımayışına, kataloglardan seçilen yaşamlara dair… Nasıl olursa olsun, IKEA, bir ilk oluşuyla daha uzun süre gündemde olmaya devam edecek gibi görünüyor.

  • ARA