Anasayfa + Tasarım + Haberler
Haberler
Bu tasarımın ''light''ı yok!

Ona karanlıkta dokunsanız ya da kırılmış bir parçasını görseniz tanır mısınız? Hiç eskimeyen bir ''tasarım ikonu''nun ya da ''dünyanın en mükemmel ambalajı''nın öyküsü bu. Yani Coca Cola şişesinin...

Yazar : Aylin Sayek
''Coca-Cola''nın şişesi, dünyadaki en mükemmel tasarlanmış ambalajdır.'' Bu sözler, ''endüstriyel tasarımın babası'' Raymond Loewy'e ait. Şişeyi defalarca resimlerinde kullanmış olan pop-art ikonu Andy Warhol ise Coca-Cola'yı, ''son on yılın tasarım ikonu'' olarak tanımlamış. İçindeki içecek kadar klasikleşmiş ve sevilen bir tasarımdır ''o şişe'' Şehir efsaneleri Coca-Cola şişesini Raymond Loewy'nin tasarladığını söylese de, ünlü şişenin tasarımı Indiana'daki Root Glass Company tarafından yapılmış. Coca-Cola'nın düz şişesinin rakipleri tarafından çok kolay taklit edilebileceği korkusuyla yaratılan klasik tasarım 1916'te doğmuş. Coca-Cola'nın hukuk danışmanının, ''Öyle bir şişeye ihtiyacımız var ki, karanlıkta bile dokunulduğunda Coca-Cola olduğu anlaşılsın; hatta onu kırık parçasından bile tanıyabilsinler'', sözleri markanın bugün kurumsal kimliğinin en önemli sembolü haline gelen şişenin tasarımının da temeli olmuş. İnce boyunlu, kanallı şişenin ilhamı şey, içeceğe tadını veren, ''Afrika kola yemişinin'' formu. Yüzyıllık tarihinde pek çok kez yeniden tasarlanan şişe, 1954'te de Raymond Loewy tarafından elden geçirilerek, yuvarlak ve dolgun hatları inceltilmiş. Böylece şişe, bugünkü ''seksi hatlarına'' kavuşmuş.

MODACILAR COCA-COLA İÇİN TASARLADI...

Bazı markalar, kimliklerinde pek çok kelime barındırır. Coca Cola için bu kelimeler ''günlük yaşam, insanlar, sokak, yaşamak, paylaşmak, neşe, canlılık, mutluluk'' olsa gerek ki, kendilerinden Coca Cola için dev bir şişe giydirmeleri istenen ünlü moda tasarımcılarının da aklına ilk bunlar gelmiş.

Mayıs ayında gerçekleşecek ''Hayattan Coca-Cola Şişeleri'' sergisi için, -dünyada ilk defa- dev Coca-Cola şişeleri modacılar tarafından giydirilecek. Bu 2 metrelik orjinal şişeler ne mi giyecek? Dice Kayek'in şişesi, ''hayatın aktığı sokakları'' yansıttığı için oldukça neşeli görünürken, Ümit Ünal'ın şişesi, geçmişle geleceği bağlayan detaylarla dolu bir kent haritasına bürünüyor. Rıfat Özbek'inki, sokakları yansıttığından taşlarla süslü bir gece kıyafeti giyerken, Atıl Kutoğlu'nun şişesi, ''canlı ve çok renkli çağrışımlar'' oluşturduğu için mutluluk ve özgürlüğü barındırıyor. Hakan Yıldırım ise Coca-Cola'yı mutlu anların temsilcisi olarak yorumladığından, giydirdiği şişe de eğlenceyi ve hayattaki dileklerimizi yansıtıyor. Yazbükey, şişesini neşeli ve eğlenceli insanlarla giydiriyor. Elif Cığızoğlu'nun şişesi ise ''hayat, paylaşım demek'' diyor. Sergideki dev şişelerin ''içilebilir'' boyutta olanları ise sınırlı sayıda üretilerek koleksiyonerler için satışa sunulacak. Şişelerin geliri ise Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı ve Coca-Cola Gençlik Fonu'na aktarılıyor. Murat Pilevneli danışmanlığında yürütülen ve Bennu Gerede ile Koray Erkaya'nın fotoğraflayacağı ''Hayattan Coca-Cola Şişeleri''nin grafik çalışmalarını ise Ulaş Eryavuz gerçekleştirecek.

ARA