Anasayfa + Mimari
Röportaj
''Artık 'cam mimarı' değilim!''

Ian Ritchie’nin mimarisi, camdan metale, yalından karmaşaya giden bir yol... Kendisi buna ‘hayat’ diyor. YEM’deki konferansının ardından Ritchie’ye ‘değişimi’ sorduk.

Yazar : Zeynep Alpay

''Işığın düşüş şekli, mimarlığın hikayesidir'', dediniz. Bunu biraz açıklar mısınız?
Mimarlığı okumanın çeşitli yolları var. Tercih ettiğim ise ışığı takip etmek. Işık, insanları yönlendiriyor ve gölgeler oluşturarak mekanlara hayat veriyor. Yapılarımda hep ışığı yorumlamaya çalıştım.
Bir dönem çoğunlukla cam kullanıyordunuz. Cam-ışık ve gölgeyi nasıl birleştirdiniz?
Formu oluşturan gölgeler, camın şeffaflığıyla kayboluyor. Genelde çoğu tasarımcı, camı, geçirgenliği ve şeffaflığı için kullanır. Paris'teki ''La Villette'' projesinde uyguladığım devrimsel cam kaplama yöntemiyle, çevreyi cepheye yansıtmayı amaçlamıştım. Benim için ''La Villete''in en önemli kısmı çatısıdır.
''Terrason'' konut projesiyle birlikte artık farklı malzemelere yöneldiğiniz görülüyor.
Halen ''cam mimarı'' olarak tanınsam da, son 15 senedir, mimarlığın şiirselliğinin 'doğrusal olmayan'da ve 'doğal olan'da yattığını fark ettim. Arıtılmış malzemeleri, doğal, hatta 'kaba' malzemelerle bir arada kullanmaya başlamam ilk kez ''Terrason''la olmuştur. Plymouth'taki tiyatronun giydirme metal cephesi de bu yaklaşımımın devamıdır.
Projelerinizle insanları düşünmeye yönlendiriyorsunuz...
Tüketim toplumu olarak, hiçbir şeyin karşısında düşünecek kadar zaman geçirmiyoruz. Londra'daki ''Doğal Sanatlar Müzesi''nin giriş holünü insanların kendileriyle ve hiçlikle vakit geçirmeleri için boş bıraktım. Koridorun renksiz camla kaplı duvarlarını kesen tek şey, geri dönüşümlü plastik, metal, ahşap ve camdan yapılmış dört köprüydü.



IAN RITCHIE KİMDİR?
Ian Ritchie, 1979 yılından beri mimarlığın akademik ve uygulama alanlarındaki çalışmalarıyla, uluslararası başaılar elde ediyor. Ian Ritchie Mimarlık Ofisi ve Londra Kraliyet Akademisi'nin kurucusu olan İngiliz mimarın çalışmaları, filmlere ve kitaplara konu oldu. Son beş yılda üç kez Stirling ödüllerine aday olan ve modern mimariye getirdiği yenilikler nedeniyle, Fransız Mimarlık Akademisi'nden ödül alan ilk yabancı mimar olan Ritchie'nin bugüne kadar yarattığı en önemli projeler arasında, ''Madrid Reina Sofia Modern Sanat Müzesi'', Leipzig'teki ''Cam Ev'', Paris'teki Louvre Heykel Bahçeleri'', ''La Vilette Cite des Sciences'' ve Dublin'deki ''The Spire'' sayılabilir.
Detaylı bilgi için: www.ianritchiearchitects.co.uk

ARA